۱۳۹۶ شهریور ۵, یکشنبه

تعمید روح القدس چیست؟


 معنی تعمید
تعمید در زبان یونانی به معنی غوطه ور شدن و غرق شدن می باشد. تعمید در روح و یا تعمید روح القدس تسلیم کردن روان (فکر – احساسات – اراده) خود و در اختیار قرار دادن آنها بطور صددرصد به روح خدا است. این تجربه ای است که در زندگی یک ایماندار به مسیح اتفاق می افتد و بعد از این تجربه؛ او یاد می گیرد که چگونه اختیار کامل روان خود را هر روزه  به دست روح القدس تسلیم کند.
در کتاب مقدس تعمیدها به سه نوع تقسیم بندی شده است.
۱: تعمید در بدن مسیح
این تعمید در زمانی که شخص توبه می کند و نجات می یابد انجام می گیرد، ما فرزند خدا می شویم و جزو بدن مسیح شده و در او تولد تازه می یابیم .
در این مرحله از تجربۀ روحانی، روح خدا که شخصیت خود خدا به صورت و شکل روح است؛ در ما ساکن می گردد. و روح ما صد درصد از جنس روح خدا  خواهد شد. روح ما قبل از نجات تاریک و کدر بود ولی بعد از نجات از جنس روح خدا یعنی شفاف و نورانی شده است.  بعد از نجات روح خدا همراه با ما در ما ساکن میگردد. بعداز نجات ما روح القدس را در خود داریم. روح ما با روح خدا مشارکت نزدیک پیدا میکند”روح” ما در کنترل روح خدا قرار میگیرد.
۲: تعمید در آب
این تعمید در آب یک عمل بیرونی است که بعد از نجات (تعمید در بدن مسیح) انجام می گیرد. این تعمید نشانه ای از:
توبه از گناهان است.
اطاعت از خدا است.
اعلام  مردن با مسیح و زنده شدن با اوست.
تعلان جدایی از شیطان و دنیاست.
اعلان تعلق به کلیساست.
–  برگزاری جشن دریافت تولد تازه است.
 این مراسم همانند یک جشن عروسی است که بعد از عقد یا ازدواج صورت می گیرد. به همین صورت وقتی (بین مسیح و من) در زمان تعمید در بدن و تولد تازه عقدی بسته شد با این مراسم آن را جشن می گیریم. چرا که آن عقد بخاطر فیض مسیح انجام شده است و این جشن عروسی یک نشانۀ شکرگزاری برای چنین عقدی است که لایق آن نبودیم. تعمید آب حتماً می بایست بعد از تعمید در بدن انجام گردد. اول نجات، بعد تعمید در آب انجام میگیرد. باید تاکید کرد داشتن تعمید آب تنها یک نشانۀ بیرونی است ولی خود نجات نیست. نجات در زمانی بوده است که قلب خود را با ایمان به مسیح داده اید. دزد بالای صلیب که توبه کرد و مسیح را اعلام کرد بدون تعمید آب همان روز وارد فردوس شد.
۳: تعمید در روح القدس
نکته مهم: اولین تجربۀ کنترل روح خدا بر نفس ما را؛ تعمید روح القدس می خوانند.  بعد از آن که ما یکبار به طور عملی و ملموس، این تسلیم را یاد گرفتیم می بایست هر روزه نفس خود را به کنترل روح خدا تسلیم نمائیم تا از ما برای اجرای کار عظیم خود استفاده کند. از آن به بعد این تسلیم روزانه به پری روح القدس معروف است و کلام خدا  ما را به پری روزانه؛ تشویق می کند.
یوحنا۲۰ : ۲۱ و۲۲، باز عیسی به ایشان گفت: «سلام بر شما باد. چنانکه پدر مرا فرستاد، من نیزشما را می‌فرستم.» و چون این را گفت، دمید و به ایشان گفت: «روح‌القدس را بیابید». شاگردان در این لحظه تولد تازه یافتند و روح القدس در آنها ساکن شد. با توجه به این آیه در همان لحظه روح  القدس را یافتند و در آن لحظه روح خدا بر آنها قرار گرفت.
روح القدس؛ خود خداست و جزئی از وجود خدا نیست.
مسیح به شاگردان ظاهر می شود و بعد از آن به آنها دستوری می دهد که با اطاعت از آن بتوانند شاهدان و مبشرین و رسولان او گردند و باعث نجات دنیا شوند. این راه حل نیز برای همه ماست. این راه حل و یا دستور در کتاب مقدس چنین مکتوب شده است :
اعمال رسولان۱ : ۴ و ۵، و چون با ایشان جمع شد، ایشان را قدغن فرمود که «از اورشلیم جدا مشوید، بلکه منتظر آن وعده پدر باشید که از من شنیده‌اید.
 زیرا که یحیی به آب تعمید می‌داد، لیکن شما بعد از اندک ایامی، به روح‌القدس تعمید خواهید یافت
مسیح اولاً آنان را”قدغن” کرد که از اورشلیم خارج نگردند تا وقتی که این وعده را دریابند. شاید فکر کنیم که وعده هماندمیدن است که مسیح قبلاً به شاگردان داده بود. پس چرا مسیح در آیه ۴ می گوید: «منتظر وعده پدر باشید». خود عیسی مسیح در آیه۵ دقیقاً اعلام می کند که این “وعده”در اینجاتعمید روح القدساست.
بنابراین تعمید روح القدس با دریافت صد درصد خود روح القدس در آیه یوحنا۲۰ : ۲۲ فرق دارد. در این ملاقات مسیح معنی تعمید روح القدس را برای آنها باز می کند. این تعمید خود یک قدرت و قوت و توانائی خاص به همراه دارد که شاگردان از آن برخوردار نبودند.
اعمال۱ : ۸ ، لیکن چون روح‌القدس بر شما می‌آید، قوت خواهید یافت و شاهدان من خواهید بود، در اورشلیم و تمامی یهودیه و سامره و تا اقصای جهان
تعمید روح القدس توأم با قدرت و توانائی خاصی خواهد بود که ماورای قدرت و توانائی انسانی ماست. اصل یونانی لغت”قوت” در آیۀ بالا “دوناموس” است که لغاتی چون دینامیت و داینامیک از آن گرفته شده است. پس میتوان متوجه شد که این تعمید، آزاد کردن و یا جاری کردن قوت دینامیتی و منفجر کنندۀ روح خداست و به این مفهوم است که همانطور که تعمید به معنی غوطه ورشدن میباشد، با تسلیم شدن به روح خدا این قدرت از ما جاری میگردد، در این تسلیم ارادی، ما؛ نفس (روان= یعنی فکر، احساسات و ارادۀ)  خود را بطور کامل تسلیم روح القدس می کنیم.
در نجات، ما روح القدس را دریافت می کنیم ولی در تعمید روح القدس؛ روح القدس صد درصد روان ما را دریافت می کند.
شاگردان روح القدس را دریوحنا۲۰: ۲۲ دریافت کردند و قوت (تعمید) را در اعمال فصل ۲ در روز پنطیکاست بدست آوردند. بعد از این واقعه، عطایای روح القدس که در اول قرنتیان فصل ۱۲ نوشته شده است از این شاگردان نمایان شد و باعث گردید که۳۰۰۰ نفر همان روز ایمان آوردند و کار عظیم خدا شروع شد.
اول قرنتیان۱۲ : ۷ – ۱۱، ولی هرکس را ظهور روح بجهت منفعت عطا می‌شود. زیرا یکی را بوساطت روح، کلام حکمت داده می‌شود و دیگری را کلام علم، بحسب همان روح. و یکی را ایمان به همان روح و دیگری را نعمتهای شفا دادن به همان روح. و یکی را قوت معجزات و دیگری را نبوت و یکی را تمییز ارواح و دیگری را اقسام زبانها و دیگری را ترجمه زبانها. لکن در جمیع اینها همان یک روح فاعل است که هرکس را فرداً بحسب اراده خود تقسیم می‌کند.
چون شاگردان در روز پنطیکاست توانایی تکلم و یا دعا به زبانها را دریافت کردند پس تنها نشانه تعمید روح؛ صحبت به زبانهاست.
در آیات زیر میتوان به مزایای قوت روح القدس (زور آور شدن بوسیله روح خدا = تعمید روح القدس) پی برد.
ابتدا “۹ میوۀ”روح القدس که در غلاطیان ۵ : ۲۲ نوشته شده است به صورت آشکار و نمایان از یک ایماندار ظاهر خواهند شد. یعنی این که اگر کسی بگوید که من تعمید روح القدس را دارم و نبوت می کنم و یا به زبانها دعا می کنم و یا روح القدس به من عطیۀ شفا داده و یا می توانم ارواح پلید را بوسیلۀ روح خدا اخراج کنم، پس محبت و یا فروتنی و یا خویشتن داری… (میوه روح) را هم باید داشته باشد. فرد واقعاً پری روزانه روح را نیز باید تجربه کند. و بعد از آن بطور مستمر پری روح القدس را تجربه کند. تا در این صورت او به یک ایماندار آتشین و با ثمر تبدیل شود.
افسسیان ۳ :۱۴– ۲۰، از این سبب، زانو می‌زنم نزد آن پدر،  که از او هر خانواده‌ای در آسمان و بر زمین مسمی می‌شود؛  که بحسب دولت جلال خود به شما عطا کند که در انسانیت باطنی خود از روح او به قوت زورآور شوید،تا مسیح به وساطت ایمان در دلهای شما ساکن شود؛  و در محبت ریشه کرده و بنیاد نهاده، استطاعت یابید که با تمامی مقدسین ادراک کنید که عرض و طول و عمق و بلندی چیست؛  و عارف شوید به محبت مسیح که فوق از معرفت است تا پر شوید تا تمامی پری خدا. الحال او را که قادر است که بکند بینهایت زیادتر از هرآنچه بخواهیم یا فکر کنیم، بحسب آن قوتی که در ما عمل می‌کند.
در این آیات “زورآور شدن” بمعنی پری روح القدس است که به سبب آن قوت او از ایماندار جاری می شود و نتایج آن در آیات ۱۷ تا ۲۰ به ترتیب:
1.    مسیح در دلهای ما ساکن میگردد. دیگر به مفهوم خدایی مسیح و جسم پوشیدن خدا بر روی زمین شک نمی کنیم.
2.    به ابعاد محبت مسیح پی می بریم که قبلاً درک نکرده بودیم. این درک بوسیله روح القدس امکان پذیر میگردد. کسی که در پری روح القدس هر روزه در دعا بسر میبرد درک خاصی از محبت مسیح را تجربه می کند که قبلاً نکرده است و اگر این تجارب روزانه را ادامه دهد محبت او سریعتر و با شباهت بیشتری به مسیح ادامه می یابد. دیگران نیز از آن محبتی که در ماست برکت خواهند گرفت.
3.    تا پر شوید تا تمامی پری خدا”. این همان هدف یک ایماندار است که روی زمین به پری قامت مسیح (خدا) برسد و همه مسیح را در رفتار و زندگی ما ببینند.
4.    قادرست که بکند بیشتر از آنچه بخواهیم و یا فکر کنیم”. شخصی که روزانه در پری روح خدا زندگی می کند ، کارهائی را  بوساطت روح القدس به انجام خواهد رسانید که هنوز برای آن دعا نکرده و حتی به فکر او خطور نکرده است. یعنی اینکه نه فکرش را کرده و نه حتی آرزو  و اشتیاق بدست آوردنش را داشته است.
در تجربۀ پری روح القدس؛ شما به روح خدا اجازه می دهید که از شما جاری شده و علاوه بر عطایای ذکر شده در اول قرنتیان فصل ۱۲، درک محبت و قدرت روح  از شما جاری گردد.
این اثرات محدود به لیست زیر نیست:
 ۱-   مردم را به صورت عجیبی محبت می کنید.
  • بشارت شما موثر بوده و باعث نجات بسیاری میگردد.
  • شاگرد سازی و تعلیم شما به صورت عادی نخواهد بود.
  • شبانی شما به صورت عملی و بدون خستگی خواهد بود.
  • پرستش و دعای شما و کلیسا به ابعاد جدید و عمیقتری خواهد رفت.
  • و تمام آن وعده هائی که در کلام نوشته شده با قوت جاری خواهد شد.
آیات زیر نکات مهمی را برای ما در مورد پری روح  باز می کنند.
اول قرنتیان ۲: ۹ و۱۰، بلکه چنانکه مکتوب است: «چیزهایی را که چشمی ندید و گوشی نشنید و به‌خاطر انسانی خطور نکرد، یعنی آنچه خدا برای دوستداران خود مهیا کرده است.» اما خدا آنها را به روح خود بر ما کشف نموده است، زیرا که روح همه ‌چیز حتی عمقهای خدا را نیز تفحص می‌کند.
این آیات به این مطلب اشاره می کنند که وارد شدن به اعماق روح خدا – جایی که روح خدا چیزهائی فوق انسانی را به ما نشان داده و به ما یاد میدهد- می تواند به فرد چیزهایی بیاموزد که با عقل و فکر و منطق حتی با خواندن کلام خدا توسط انسان قابل درک نیست.
رومیان۸ : ۲۶ و ۲۷، همچنین روح نیز ضعف ما را مدد می کند، زیرا که آنچه دعا کنیم بطوریکه می‌باید نمی دانیم، لکن خود روح برای ما شفاعت می‌کند به ناله هایی که نمی شود بیان کرد۲۷ و او که تفحص کننده دلهاست، فکر روح را می‌داند زیراکه او برای مقدسین برحسب اراده خدا شفاعت می‌کند.
همه ما می دانیم که در دعا بایستی که ارادۀ خدا را بطلبیم؛ چون برای ما ارادۀ خدا بهترین است. بنابراین بجای این که به خدا بگوئیمما چه می خواهیم”  به خدا بگوئیمتو برای من چه میخواهیو این فقط با درک ارادۀ خدا میّسر است. آیات بالا نشان می دهد روح خدا برای ما شفاعت می کند به ناله هائی که نمی توانیم حتی خود ما بفهمیم و یا بیان کنیم. روح خدا ارادۀ پدر را دقیق می داند و او برای ما دعا می کند؛ و شفاعت روح به زبان روح برای ما انجام می شود و مواردی طلبیده می شود که در زبان عقل و با دعای خودمان عملی نیست. چرا که در فکر خودمان حتی نمی دانیم که چه چیزی برای ما خوب است و یا اراده پدر برای ما چیست؛  که آنرا در دعا از خدا  درخواست کنیم.
تعمید روح القدس را چگونه دریافت کنیم؟
  • با ایمان
  • با دانستن اینکه دلیل دریافت تعمید روح القدس برای خدمت خداست ولی با یک قدرت ماورای قوت شخصی خود ما، تا او و کلیسایش را خدمت کنیم. (این مطلب احتیاج به یک فروتنی خاصی دارد که بدانیم و به ما ثابت گردد که بدون روح القدس ما کاری نمی توانیم بکنیم و خدمت ما تبدیل به یک زحمت بی برکت میگردد)


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر